12 juni 2023

‘You snooze, you lose!’ Concurrentie dwingt bungalowparken tot vernieuwing.

Nieuwe spelers overspoelen de leisurebranche met nieuwe concepten. Bestaande parken zijn genoodzaakt om te vernieuwen.

De ontwikkelingen binnen de verblijfsrecreatie volgen zich snel op en de groeiverwachtingen voor de branche zijn positief. Waar de markt in 2017 nog oververzadigd leek, is er anno 2023 sprake van een groeiende markt met veel potentie. Mede dankzij de coronapandemie weet de Nederlandse gast de bungalowparken veel beter en blijvend te vinden en is de vraag vanuit het buitenlands toerisme weer op het niveau van 2019. Dit is ook niet onopgemerkt gebleven bij beleggers en investeerders, die massaal de markt betreden.

Matthijs van Schaik van Firstmate belicht de 3 grootste ontwikkelingen en geeft handvatten om op een effectieve manier in te spelen op de kansen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen.

Veranderende vraag naar faciliteiten
Het type gast dat de bungalowparken bezoekt, verandert en wordt gestuurd door de opkomst van nieuwe generaties. Deze zoeken extremen; of heel actief met een rugzak bergbeklimmen (gericht op een unieke ervaring in de natuur) of even helemaal niets en ondergedompeld worden in luxe en comfort (gericht op ontspannen). 

Om nieuwe doelgroepen te vangen wordt er in de leisureparken steeds meer aandacht besteed aan het integreren van belevingscomponenten tijdens het gehele verblijf en op de algehele kwaliteit van de accommodaties, de horeca en de aanwezige faciliteiten. Om deze doelgroepen te vangen, lijkt een combinatie van natuur of dagrecreatie (bv. attractieparken) met verblijfsaccommodaties een logische. Daarmee kan zowel de unieke, actieve ervaring in het attractiepark geboden worden als de rust en luxe in een verblijfsaccomodatie.

Ook zien we een duidelijke groei in vraag naar en de ontwikkeling van luxere verblijfrecreatie parken en zijn kleinschalige high-end parken in de natuur flink in opkomst zoals Brinckerduyn in Appelscha of Buitenplaats Beekhuizen in Arnhem, aan de voet van de Posbank; een accommodatie die een aantal jaren geleden als een van de eersten de combinatie wist te maken van luxe verblijf en beleving van de natuur. 

Daarnaast zien we een ontwikkeling van Stadsverblijfsparken waarbij de stad opgezocht wordt voor de actie en het park voor de luxe en ontspanning. Een goed voorbeeld hiervan is onder andere Dormio resort Maastricht.

Luxe en comfort
Op het gebied van luxe en comfort zien we een grote ontwikkeling. Er is steeds meer aandacht voor kwaliteit en beleving waarbij gasten steeds vaker kiezen voor parken waarbij de faciliteiten van hoge kwaliteit zijn. Horeca speelt hierbij een belangrijke rol. De kwaliteit van de horeca die de parken aanbieden stijgt en de keuze wordt groter. Op parken kan inmiddels gekozen worden tussen het aanbod van de oud vertrouwde snackbar tot aan eten op al-la-carte Michelinsterren niveau. Technologische innovaties worden daarnaast steeds meer ingezet om de gastbeleving op het park te optimaliseren. Door het slim toepassen van technologie is het onder andere mogelijk om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen en geen concessie te hoeven doen aan de beleving van de gast. Voorbeelden zijn perfecte wifi in de bungalow en buiten, slimme toegangscontrole, zelf-incheck systemen, sleutelbeheer maar ook apps die op persoonsniveau het verblijf veraangenamen.

(Inter)nationale beleggers zetten zinnen op vakantieparken 
Er zijn steeds meer investeerders (zowel zakelijk als particulier) die zich richten op de ontwikkeling van nieuwe verblijfsrecreatieparken. Daarnaast zijn er investeerders die zich juist richten op het revitaliseren van bestaande parken of het samenvoegen van kleinere parken tot grootschalige (keten)parken. Tegelijk worden dan alle accommodaties, faciliteiten en horeca up-to-date gemaakt of vernieuwd.  Op deze wijze wordt er ingespeeld op de vraag naar meer ruimte, luxe en comfort. Voor de overige bestaande parken ligt de uitdaging bij verouderde park faciliteiten, te weinig personeel, een slechte bezettingsgraad of een verouderde doelgroep. 

Bezettingsgraden
De bezettingsgraden van verblijfsrecreatieparken zijn onverminderd belangrijk. De concurrentie onderling is groot en parken moeten genoeg gasten trekken om winstgevend te zijn. Om deze reden wordt er op dit moment veel geïnvesteerd in marketing en communicatie. De hoge concurrentie maakt nieuwe investeringen in accommodaties, faciliteiten en horeca noodzakelijk.

Hoe speel je slim in op deze ontwikkelingen?
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, dienen parken nog in het komende hoogseizoen in actie te komen volgens Matthijs.

“Door nu al de huidige performance te meten, gastenonderzoek uit te voeren en op basis van de huidige trends en ontwikkelingen pilots te draaien, kan een gedegen basis gelegd worden voor concept- en formule aanpassingen voor de accommodaties, de faciliteiten en de horeca. Door nu in actie te komen kan het park al volgend seizoen klaar staan voor een zonnige toekomst.”  

Meer weten over de aanpak van Firstmate? Neem contact met ons op via matthijs@firstmate.nl of bel ons op 035-6317582.

Copyright foto: Buitenplaats Beekhuizen met dank aan Judith Stoevelaar.

Copyright Buitenplaats Beekhuizen