Hotellerie in Nederland kantelt: groei in overnachtingen, nieuwe concepten en verschuivende stadsvisies

De Nederlandse hotellerie beweegt richting flexibele, multifunctionele concepten waarin shortstay, longstay en traditionele hotels samenkomen. Beleid van steden en marktbewegingen zorgen voor verschuivingen in hotelconcepten en gebruik van vastgoed.

michiel-van-noort

Heb je vragen?

Michiel van Noort

Managing Senior Consultant

Urban shortstay room Firstmate & AI

De Nederlandse hotellerie bevindt zich in een fase van herpositionering, gedreven door veranderend gastgedrag, stijgende kosten en de opkomst van multifunctionele vastgoedconcepten. Waar de afgelopen jaren vooral over herstel na COVID draaiden, zien we in 2024–2025 een nieuw evenwicht ontstaan tussen toeristische groei en ruimtelijke schaarste.

In 2024 groeide het aantal toeristische overnachtingen in Nederland met meer dan 4%, met Amsterdam als koploper (+5% in buitenlandse overnachtingen). De bezettingsgraad steeg van 71,6% naar 72,6%, maar opvallend genoeg daalde de gemiddelde kamerprijs met bijna 2%. Daardoor bleef de RevPAR nagenoeg stabiel (-0,4%). Een belangrijke oorzaak hiervan is de stijging van de personeelskosten met maar liefst 11%, een directe weerslag van de krappe arbeidsmarkt in de horeca.

Terwijl in steden als Amsterdam het gemeentebeleid gericht is op het beperken van nieuwe hotelinitiatieven – nieuwe hotels zijn alleen toegestaan als elders een sluit – ontstaat elders juist ruimte voor nieuwe vormen. Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Leiden tonen zich flexibeler, mits initiatieven bijdragen aan gebiedsontwikkeling of maatschappelijke waarde toevoegen. Tegelijkertijd verschuiven de wensen van de gast. De traditionele driedaagse hotelgast maakt plaats voor een complexer profiel: digital nomads, stedelijke short-stayers, internationale projectmedewerkers en stedelijke bewoners die tijdelijke woonruimte zoeken. Dit leidt tot een opmars van mixed-use concepten waarin short-stay, longstay en hotelovernachtingen samenkomen.

In Nederland zien we al een aantal jaren een toenemend aantal mixed-use hotelontwikkelingen waarbij short- en longstay worden gecombineerd, waarbij innovators Zoku in Amsterdam en The Social Hub in meerdere steden als voorbeeld dienen. Deze concepten spelen in op de behoefte aan flexibele verblijfsduur, maar vragen ook om een andere inrichting van de operatie: van housekeeping-frequentie en pricingstrategieën tot vergunningen en brandveiligheidseisen. Een ander voorbeeld van een (al jaren) succesvol mixed-use hotelconcept is YAYS: een aparthotelconcept dat zich richt op ‘neighbourhood experiences’. Ze combineren de vrijheid van een eigen appartement (inclusief keuken, wasfaciliteiten en werkruimte) met de service van een hotel. Hun locaties zijn ingericht voor zowel korte toeristische verblijven als langere zakelijke of projectmatige verblijven, zonder dat het onderscheid expliciet gemaakt hoeft te worden voor de gast. YAYS heeft meerdere locaties in  Antwerpen, Amsterdam, Den Haag, Parijs en Madrid  en heeft voor 2026 uitbreidingsplannen in o.a. Amsterdam, Spanje en Duitsland.

Bij Firstmate, actief als hospitality consultant in de hotellerie, zien we ook dat steeds vaker meerdere hospitality brands onder één dak worden gecombineerd (Multi-branding). Dit biedt schaalvoordelen én flexibiliteit: denk aan een combinatie van een boetiekhotel, een extended stay-label en flexibele eventruimtes binnen één gebouw. Zo wordt beter ingespeeld op een gemengde doelgroep, veranderlijke marktvraag en cyclische seizoenen. Zo huisvest het pand aan de Joan Muyskenweg in Amsterdam zowel Leonardo Royal Hotel als Leonardo Boutique. Ook Marriott en Residence Inn opereren in sommige steden vanuit dezelfde locatie, met gescheiden ingangen maar gedeelde faciliteiten. Deze vorm van co-locatie vraagt om heldere merkpositionering, operationele afstemming en een sterke visie op doelgroepsegmentatie.

Voor vastgoedeigenaren, exploitanten en beleidsmakers betekenen deze ontwikkelingen dat de traditionele scheidslijnen in hospitality vervagen. De hotellerie van de toekomst is niet enkel een bed & breakfast, maar een slimme combinatie van verblijf, werken, ontmoeten en leven – aangepast aan het ritme van de stad én de gast. 

Meer weten?
Wilt u weten wat Firstmate voor u kan betekenen bij het ontwikkelen en realiseren van onderscheidende hotelconcepten? Neem contact met ons op via info@firstmate.nl of bel ons op 035-6317582.

Over Firstmate Hospitality Consultants

Firstmate is een toonaangevend adviesbureau gespecialiseerd in de horeca, foodservice en leisurebranche. Het bureau werkt samen met vastgoedpartijen, overheid, ondernemers en organisaties om strategische oplossingen te bieden voor de meest uiteenlopende hospitality vraagstukken. Van diepgaand onderzoek en advies tot conceptontwikkeling en implementatie: het team van deskundige adviseurs levert maatwerk en begeleidt haar opdrachtgevers op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau.

Samen werken?

Neem contact op met Michiel

    form-shape