Zalmhuis van Hell's Kitchen Horeca Groep

31 augustus 2022

Schaalvergroting in de horeca lijkt voorlopig niet te stoppen.

De schaalvergroting in de horeca lijkt niet te stoppen. Voordelen bij de inkoop, aantrekkelijker voor medewerkers en een grotere slagkracht bij de marketing.

Dit artikel is gepubliceerd op www.fd.nl door Frits Conijn en Richard Smit. De foto is van Bart Hoogveld/ANP.

‘Voordelen bij de inkoop, aantrekkelijker voor medewerkers en een grotere slagkracht bij de marketing. De schaalvergroting in de horeca lijkt voorlopig niet te stoppen’ schrijft het FD in gesprek met Firstmate.

Belangrijkste take-aways:

  • Ketenvorming in de horeca lijkt voorlopig niet te stoppen.
  • Horecaketen heeft een veel grotere slagkracht dan een eenpitter.
  • Dat geeft voordelen bij de werving personeel, de inkoop en de marketing.

Ketenvorming in de horeca lijkt niet te stoppen. ‘De laatste drie jaar is er duidelijk sprake van een omslag’, zegt analist Jos Klerx van Rabobank. ‘Vroeger groeide de horecasector doordat zelfstandige ondernemers een nieuwe zaak openden, maar nu is die groei vooral toe te schrijven aan ketens.’

Korting
‘Bij de brouwerij geldt: hoe meer je verkoopt, hoe hoger de korting’, zegt Hell over de voordelen van een keten café’s in plaats van één. ‘Het is vergelijkbaar met het privé kopen van een keuken. Die staat voor €20.000 in de etalage, maar je weet dat je misschien maar de helft hoeft te betalen. Dat geldt ook voor een liter bier.’

Daarnaast kan een keten uitgaven doen die een eenpitter zich niet kan permitteren. Zo heeft Hell’s Kitchen een trainingsruimte voor nieuwe medewerkers en een eigen hoofdkantoor. Daar worden alle cijfers bijgehouden en geanalyseerd. Als ergens het bezoek terugloopt, verzint een marketingteam acties om nieuw publiek te trekken.

Een keten heeft ook voordelen op de vastgoedmarkt. ‘Verhuurders doen liever zaken met grote en kapitaalkrachtige bedrijven’, zegt Daan Smeltzer, horecaconsultant bij adviesbureau Firstmate. ‘Die spreiden hun risico’s en bieden meer zekerheid.’ De winst van de de ene locatie compenseert de verliezen van de andere, zodat toch de volledige huur betaald kan worden.

Arbeidsmarkt
Belangrijker nog is de positie op de arbeidsmarkt. ‘Wij bieden onze medewerkers doorgroeimogelijkheden’, zegt Hell. Masha begon als kelner en is nu HR-manager, Ferry begon als leerling-kok en is nu chef-kok van Sijf. ‘Veel mensen vinden ons een aantrekkelijke werkgever.’ Van personeelsgebrek heeft Hell naar eigen zeggen weinig last.

‘Grotere bedrijven kunnen hun werknemers betere secundaire arbeidsvoorwaarden en carrièrekansen bieden’, beaamt analist Klerx van Rabobank. De een organiseert een wekelijkse borrel, de ander een spaarprogramma waarmee de medewerkers een bezoek aan een pretpark kunnen betalen.
Bovendien kunnen ketens dankzij de omvang van het bedrijf schuiven met medewerkers. Stadscafés met een terras hebben meer mensen nodig als het weer plotseling opklaart. En zaken waar een speciaal evenement staat gepland, krijgen tijdelijk meer obers en koks toebedeeld dan zaken waar die avond geen bijzonderheden op het programma staan.

Extra rendement
Het samenvoegen van systemen voor de inkoop, boekhouding en personeelsplanning levert 10 tot 15% extra rendement op, rekende investeringsmaatschappij Axivate al eens voor. Het bedrijf kocht met bankleningen en de kasstroom van andere horecabedrijven onder meer restaurant Slangevegt in Breukelen, stadskasteel Ouddaen in Utrecht en het Blaricumse restaurant Rust Wat. Stuk voor stuk bedrijven met een grote en trouwe klantengroep

Lees het hele artikel op fd.nl via deze link

Amalialaan 126
3743 KJ Baarn

info@firsmate.nl
035-6317582